YogAlign is naast yoga ook: bewegingsleer, houding- en ademtherapie, massage en ontspanning. Bij de ontwikkeling van YogAlign heeft Michaelle Edwards gekeken naar het bewegingspatroon van de westerse mens en daaruit voortvloeiende klachten. Pijn in het lichaam is vaak het resultaat van verkeerde houding van het lichaam.

De speerpunten zijn:

- Je houding verbeteren dmv de ademhaling (SIP techniek)
- Veilig voor gewrichten, pezen en banden (dus geen extreme uitslagen van armen, benen en wervelkolom)
- De eenheid in het lichaam benadrukken (niet alles uit elkaar rekken)
- Natuurlijke bewegingspatronen (zoals tijdens lopen)
- Lichaamsgevoel vergroten

Hieronder ga ik daar dieper op in.

"Hi, ik ben Astrid en ik volg al een aantal seizoenen yoga bij Ruby. Op enig moment liet zij ons kennis maken met YogAlign. Haar duidelijke uitleg over houding, waarom en effect maakte ook mij enthousiast. Doordat ik nu ruim een half jaar YogAlign volg, is mijn houding, mindset én bewustwording ademhaling enorm verbeterd. De YogAlign houding in combinatie met speciale manier van ademhalen werkt effectief. Het is voor mij een goede vorm om je lichaam & geest écht in balans te krijgen en de ontspannende eindoefening is altijd een heerlijke afsluiting."

Ademhalingstechniek voor een gezonde houding

Met een goede houding voel je je energiek en in balans. Doe je lichaam dus een plezier: kom weer rechtop staan! Misschien heb je dat al vaker gehoord, maar hoe doe je dat? Een goede houding kan niet van buitenaf opgelegd worden (door je buik in te houden of je schouders naar achter te trekken) maar moet van binnenuit gefaciliteerd worden. YogAlign gebruikt een speciale ademhalingstechniek en oefeningen voor diep in je kern om het lichaam weer rechtop te zetten en te houden. Het mooie van deze manier is dat je niet zelf hoeft te bedenken of voelen hoe je rechtop staat want dat voelen we niet omdat we vaak al jaren in een verkeerde houding staan en dat als normaal voelt. De ademtechniek geeft veel ruimte en dat is heerlijk voor als je het gevoel hebt niet diep te kunnen ademen!

Aangepaste yoga houdingen
Traditionele yoga houdingen nodigen soms uit tot het gaan hangen in de heupen, rug of schouders. YogAlign voorkomt dit doordat de houdingen zijn aangepast en je door de SIP ademhaling vanzelf langer wordt. Dat is fijn voor de ligamenten en het kraakbeen van je gewrichten. De houdingen zien er misschien wat minder spectaculair uit, maar zijn daardoor wel veiliger en bovendien goed te doen voor iedereen! De aangepaste yoga houdingen helpen om de spiertjes diep in de romp sterker te maken, zodat je vanzelf nog rechter op komt staan en je lichaam de nieuwe gezonde houding moeiteloos vol kan houden.

Eenheid in het lichaam herstellen

In plaats van spieren en ligamenten langdurig op te rekken, ligt de focus bij YogAlign juist op het weer verbinden van de ledematen met de romp. De spierlijnen van je armen beginnen in de middenrug, maar we bewegen de armen vaak alsof ze bij je oren beginnen. De grote beenheffers die door je buik lopen zijn door het vele zitten zwak en kort geworden en voeren hun taken bij het lopen nog maar matig uit.

We gebruiken alleen houdingen en bewegingen die voor het lichaam herkenbaar zijn uit het dagelijks leven. We rekken daarom bij voorkeur aangespannen spieren. Dat is veiliger en effectiever dan zoveel mogelijk ontspannen tijdens een langdurige rekoefening. Waarom zou je het lichaam uit zijn natuurlijke verband halen?  Een extreme buiging in de nek zoals bij de schouderstand hoef je nooit te doen.

Lichaamsgevoel
In de lessen gebruiken we zelf-massage, een fijne manier om het lichaam beter te leren voelen. Het vergroot de doorbloeding en bewegingsvrijheid. Ook geeft het rust en liefdevolle aandacht voor het lichaam. We eindigen de lessen met een liggende ontspanning op de rug. Ook tijdens die liggende meditatie blijft je aandacht bij je lichaam door mijn begeleiding.